Doordacht lesgeven
Op de Emmaschool gebruiken we het lesmodel Doordacht Lesgeven. Dit model bestaat uit vier fasen:
- Een goede start: motivatie aanboren, doel benoemen, voorkennis activeren en vooruitblikken op de les
- Interactieve instructie: hardop denkend voordoen, feedback op de aanpak.
- Alle leerlingen actief aan het werk: toepassen van de stof, begeleid oefenen, zelfstandig oefenen en eventueel op hoger niveau werken.
- Einde van de les: inhoudelijke afronding van de les, leerlingen laten reflecteren op het leerproces.
In elke fase van het model zijn specifieke didactische aanpakken bruikbaar. Deze aanpakken wérken, ze zijn gebaseerd op de laatste, wetenschappelijke inzichten. In de gereedschapskist van een onze leerkrachten zitten de volgende aanpakken:
- doelen stellen en feedback geven (concreet en in kindtaal)
- samenvatten en notities maken
- inspanning bevestigen en erkenning geven
- voldoende oefening geven
- werken met schema’s en modellen
- vragen en opdrachten formuleren om diverse manieren van denken te stimuleren
- voorkennis activeren met vragen, aanwijzingen en kapstokken
- coöperatieve werkvormen
- gedifferentieerde instructie (in drie arrangementen), met bijbehorend klassenmanagement
COÖPERATIEVE WERKVORMEN
Coöperatieve werkvormen hebben een positieve invloed op de effectieve leertijd en zorgen ervoor dat leerlingen meer betrokken zijn bij de les(stof).
Daarom zijn coöperatieve werkvormen een integraal onderdeel van dit lesmodel: om voorkennis op te roepen, instructie interactief te maken, leerstof te oefenen en om proces en inhoud te evalueren.