Pesten & M5
We willen dat onze leerlingen zich veilig voelen. Veiligheid is een basisbehoefte van alle mensen. Je moet je veilig voelen om jezelf te kunnen ontwikkelen en gelukkig te kunnen zijn. De school doet er alles aan om het voor iedere leerling (sociaal) veilig te maken. Maar we weten ook dat dit niet altijd lukt. Met name buiten het zicht van ouders en leerkrachten kunnen er vervelende dingen gebeuren. Dit zal niet vaak het geval zijn, maar iedere keer dat het wel gebeurt, is een keer te veel.
Incidenteel pesten
Wanneer leerlingen elkaar een keer plagen of vanuit frustratie pesten, is dit vervelend, maar niet direct schadelijk. We noemen dat incidenteel pesten. Incidenteel pestgedrag hoort bij het leerproces van kinderen. Het is normaal dat leerlingen met grenzen experimenteren en af en toe hun krachten meten. Het is de taak van de volwassenen om kinderen hierin vooral te coachen en te begeleiden, want het kan ook wel eens mis gaan. Op onze school werken we daarom met de Vreedzame school. Leerlingen worden zich bewuster van de rol die ze in een groep hebben en krijgen sociale vaardigheden aangeleerd.
Structureel pesten
Wanneer leerlingen herhaaldelijk pesten of gepest worden, noemen we dit structureel pesten. Structureel pesten kan ernstige en langdurig, negatieve gevolgen hebben. Zowel voor het slachtoffer, als voor de pester. Wanneer een leerling regelmatig pest, kan dat wijzen op (het begin van) structureel pestgedrag. Een sociaal onveilige omgeving kan structureel pestgedrag uitlokken. Vervolgens maakt dit gedrag de omgeving weer sociaal onveilig. De leerling kan zo in gedrag terechtkomen, dat voor hem/haar noodzakelijk is om te overleven, maar ten koste gaat van anderen. Het gedrag wordt vanzelfsprekend om de eigen positie in de groep te verkrijgen en te behouden. Deze positie wordt echter gemakkelijk bedreigd. Om dus niet zelf gepest of betrapt te worden, moet je jezelf dagelijks waarmaken. Zo kan de leerling onbedoeld en vaak ook onbewust, in een negatieve spiraal terechtkomen.
Pestvrije school
Wij streven naar een pestvrije school; de school moet hier alert op zijn en uw hulp daarbij is zeker nodig. School en ouders moeten zeker op dit punt op elkaar kunnen bouwen en vertrouwen. Regelmatig hoor je van mensen, dat ze vroeger gepest zijn en dat dit een smet heeft gelegd op hun jeugd. Vaak wordt dan de vraag gesteld of ze met dat pesten ergens terecht konden. Als school werken wij daarom preventief en reactief aan het pestvrij houden van onze school.
Pestpreventie
Het uitgangspunt bij ons op school is, dat we pestmeldingen serieus nemen en er iets mee doen. Daarvoor hebben we een pestpreventiecoördinator waar kinderen en ouders terecht kunnen. Op onze school is dat de directeur, meester André Romeijn
Ons tweede uitgangspunt is, dat er geen enkele reden is om anderen te pesten. Ons beleid bij het pesten bestaat uit de volgende actiepunten – het pestprotocol:
- Tweejaarlijks houden we een enquête, waarin we u vragen hoe u o.a. denkt over de sfeer op onze school en de weg van huis naar school en omgekeerd.
- We praten regelmatig in de klas met de kinderen over pestgedrag, zowel preventief als curatief.
- We laten de kinderen in groep 6 t/m 8 eenmaal per jaar een vragenlijst invullen, die gaat o.a. ook over het verschijnsel pesten.
- In de klas besteden we veel aandacht aan de rol die iedere leerling heeft bij pestgedrag. Daarin onderscheiden we veroorzakers, meelopers, toeschouwers en slachtoffers. Welke rol heb jij als leerling en welk gedrag is gewenst. j
- Conflicten worden, waar mogelijk, direct opgelost met de (betrokken) leerkracht(en). Daarnaast brengen we ongewenst gedrag in beeld d.m.v. de M5 methode.
- Mochten al deze inspanningen zonder resultaat blijven dan kan een gesprek plaatsvinden met de pester, directie, ouders en wijkagent om de ernst van de situatie nogmaals te benadrukken
- Mochten de gesprekken onvoldoende effect hebben, dan kan dat er uiteindelijk toe leiden, dat een pester geschorst c.q. van school verwijderd wordt.
Reactief - M5-aanpak
M5 is een meldsysteem voor ongewenst gedrag. Leerlingen en leerkrachten geven via de meldknop op de website aan welk ongewenst gedrag er plaats vindt.
Met de M5 aanpak hebben wij als school wél zicht op wat zich in en om school voltrekt m.b.t. sociale veiligheid, ook buiten het zicht van volwassenen en ook voor en na school. Je kunt dan als school steeds gericht en tijdig bijsturen als het de verkeerde kant op gaat.
Vanuit de M5 aanpak kunnen wij bepaalde leerlingen, die zich blijven misdragen, tijdig helpen om sociaal wenselijk gedrag te laten zien.
De aanpak omvat vier stappen:
1. Melden van al het grensoverschrijdend gedrag.
2. Meldingen bespreken in het team.
3. Het bespreken met de leerling, u en de groep over wat er speelt en wat er nodig is om te stoppen.
4. Helpende maatregelen voor leerlingen die vast zitten in een patroon en het moeilijk vinden om op eigen kracht te stoppen
Deze stappen worden herhaald tot alle leerlingen zich veilig voelen. De ervaring leert dat 99% van de leerlingen kan stoppen. Ongeacht de situatie waarin ze leven, de beperkingen die ze hebben, of de ernst van hun gedrag.
Stoppen met pesten zonder drama
Openlijk praten met de leerlingen over het pesten, kan een enorme opluchting zijn. Leerlingen weten meestal precies wat er aan de hand is. Ze zijn blij, wanneer het voor ons ook geen geheim meer is. Er ontstaat al een gevoel van veiligheid, omdat de volwassenen geen drama maken, de melder niet wordt genoemd en de pester geholpen wordt om te stoppen. Acht van de tien leerlingen die pesten, zijn na de informatieve klassenronde bereid om te stoppen. Voor sommige leerlingen is dat echter nog een stap te ver. Ze hebben geleerd dat ze zelf voor hun sociale veiligheid moeten zorgen. Het is erg moeilijk er op te vertrouwen, dat de volwassenen het zullen regelen. Leerlingen gaan volwassenen pas vertrouwen, als zij iets gaan doen en laten zien, dat er duidelijke grenzen zijn.